Helene

Helene Rosenquist föddes i Stockholm i december 1971 och kom efter utbildning på restaurangskola tidigt att börja arbeta på restaurang. Genom åren Helene haft uppdrag inom allt från café till festvåning och catering, från säsongsrestauranger och ambitiösa restauranger med förstklassig mat och service. Hennes bana började inom servering, ett kall som hon fortfarande brinner eftersom det är just där som gästupplevelsen kan skapas. En viktig del i den gedigna grunden sattes under många års nära samarbete med Erik Lallerstedt. Med en alltmer utvecklad känsla och kunskap inom yrket fick hon snart jobb som hovmästare och restaurangchef, sedermera också driftansvarig och food & beverage manager vid inom Pontus-gruppen, på Story Hotel och Clarion Hotel Amaranten. Med ett djupt intresse för gastronomi besitter Helene stora kunskaper om mat och utbildade sig också 1998 till sommelier vid Restaurangakademien.
Helene har också haft många uppskattade uppdrag att planera och ansvara för exklusiva och mycket diskreta privat uppdrag åt högt uppsatta personer inom näringslivet, bland annat många år för Jan Stenbeck.
Genom åren har Helene varit med att etablera och öppna upp flera restauranger i Stockholm, ett arbete som kräver stor kunskap och erfarenhet. Under en tid var Helene har också haft titlar som hotellchef på Green House Hotel och Häringe Slott och behärskar därför hotellverksamhetens alla delar, vilket också innefattar införsäljning, planering och genomförande av konferenser.

Utöver det gastronomiska kunnandet och en i minsta lilla detalj fokuserad känsla för service och gästupplevelse, har Helene en mycket god insikt i ekonomi och bokföring och har tydliga idéer för hur man optimerar och maximerar försäljning – både i serviceögonblicket och i offertsammanhang när middagar, fester, konferenser och företagsevent planeras. Helene har med sin stora erfarenhet en hög analytiska förmåga och därmed många förslag och metoder för både serviceoptimerade arbetssätt och kostnadseffektiva schemaläggning av personal. Därtill har Helene en omfattande erfarenhet av alla typer av kassa- och bokningssystem och god insikt i hur dessa fungerar.

En annan del i yrket som Helene har mycket goda kunskaper i är arbetsmiljö, avtal och regelverk kring anställningar. Det är mycket viktiga frågor som alltför få arbetsgivare har tillräckliga kunskaper om. Målsättningen är att skapa trivsel, trygghet och jämlikhet för både arbetsgivare och anställda.

Tjänster som erbjuds

Helene kan med sin långa erfarenhet inom restaurang, sin stora kunskap på alla områden inom service och ”front of house”, personalfrågor och regelverk kring arbetsrätt och anställningar, kunskap och erfarenhet inom bokningssystem och ekonomi samt sinne för minsta detaljer i matsalsmiljö och service erbjuda två typer av huvudtjänster, både inom konsultation och service.
Helene har också ett brett nätverk i branschen och har tillgång till personal som kan anlitas för middagar, festvåning, möten och konferens.

Konsultation inom framför allt service och kvalitet. Det kan röra sig allt från att sätta rutiner för nyetablering av café, restaurang eller bar eller att gå igenom en redan befintlig verksamhet och sammanställa rapporter som ska leda till förbättrad arbetsmiljö, ökad service och ökad ekonomisk förtjänst.

Exempel på konsultation:

  1. Sätta rutiner inför nyetablering av verksamhet
  2. Val av rätt boknings- och kassasystem för verksamheten
  3. Utveckling av servicenivå på alla kvalitetsnivåer
  4. Utveckling mot rätt kommunikation mot gäster och kunder
  5. Utveckling inom merförsäljning / revenue management
  6. Stöd inom personalfrågor och arbetsrätt för ökat arbetstrygghet
  7. Utveckling mot bättre ekonomiskt resultat
  8. Assistans vid rekrytering av personal

Servicetjänster handlar om rent servicearbete inom matsal, festvåning och catering.

Exempel på servicekonsultation:

  1. Arbete inom servering på kortare tid (enstaka dagar) vid måltider, festvåning och liknande
  2. Arbete som hovmästare eller ansvarig vid evenemang
  3. Ansvarsroll vid planering av middagar, festvåning och liknande
  4. Övergripande ansvar för planering och genomförande av konferenser och event
  5. Kundkontakt och offerthantering inför event, festvåning, möten och liknande
  6. Bokning och schemaläggning av personal inför event där Helene själv arbetar

Secret Guest / En hemlig recension: Helene besöker er verksamhet som en vanlig gäst men hemligt och tittar på alla delar av serviceupplevelser från mottagande, service, mat, miljö, personalens kunskaper till avslut. Vi har egna protokoll eller tar fram ett gemensamt med kund utifrån önskemål.

Möte om uppdraget, 1–2 besök, sammanställning, genomgång vi tittar på utfall och förbättringsåtgärder, eventuellt återbesök. Pris från 3 995 kronor beroende på uppdragets omfattning och plats. Kostnader för mat och dryck (enligt överenskommelse) ingår inte i detta arvode.

För bokning av servicetjänster och konsultation

Kontakta Helene på helene@mvg.nu eller 073–6211131

Information om priser och bokningsregler

Serviceuppdrag på bokas för minst 6 timmars arbetspass. Bokade tider debiteras även om arbetspasset avslutas tidigare.

Serveringstjänster restaurang och festvåning, 400 kronor per timma.

Pris för hovmästartjänster på festvåning och styrning av festvåning, 500 kronor per timma.

Pris för totalansvar på festvåning (planering och styrning på plats), 600 kronor per timma.

Pris för konsultarbeten inom restaurang (kvalitets- och serviceutveckling), 600 kronor per timma.

Arbetspass över 12 timmar debiteras med 100 kr extra per timma.

OB–tillägg, reseersättning och eventuella övernattningskostnader tillkommer om sådant krävs för uppdraget. Moms 25% tillkommer på alla priser.

För större och mer långvariga uppdrag lämnas särskild offert efter beskrivning av konsultuppdragets art.

OBS! Notera att avbokning inom 2 dagar före uppdraget resulterar i en avbokningskostnad om 50% procent av överenskommet pris. Avbokning samma dag resulterar i fullt arvode.